This text was reviewed for the Arkus publication on the tools of the architect.
Robin Evans har som få andra fångat grunderna för skapande inom arkitektur, och denna bok färdigställdes strax efter hans död 1993 (den gavs ut i sin första utgåva 1995). En fundamental del av förståelsen av arkitektur och gestaltning är enligt Evans kunskap om geometri. Han menar här inte bara arkitekturens form, utan även de sätt vi kan skapa och förstå denna form, genom projektioner, modeller och konstruktioner för att bygga den, och kopplingen mellan teori och praktik. I denna antologi samlas nio essäer som genom historiska exempel och teoretiska referenser ger en djupare förståelse för arkitektur och dess geometrier.
Evans täcker in centraliserade planlösningar i renässansen, perspektivets och projektionens betydelse, proportioner hos Brunelleschi och Le Corbusier, utvecklingen av komplexa geometrier och många andra aspekter där geometri och representation har haft stor betydelse. En särskilt intressant essä, Drawn Stone, lyfter fram den klassiska metoden stereotomi, som behandlar stenhuggeri och hur man skär solider till arkitektoniska former som exempelvis valv. De mallar (traits) som här användes var ortografiska projektioner med mycket speciella egenskaper, och under gotiken utvecklades tekniker som var exceptionella. De skapade en direkt relation mellan representationen och produktionen, och möjliggjorde bland annat den avancerade konstruktionen av en trompe; en typ av utkragande valv som än idag är svåra att beräkna. Han spårar hur dessa kunskaper levt vidare hos exempelvis Gaudi och konstruktören Felix Candela, och vidare in i vår tid. Avslutningsvis behandlar han relationerna mellan den ortografiska projektionen (ritningen), det avbildande perspektivet, betraktaren och den fysiska byggnaden, och bygger upp en serie av argument för hur information utväxlas mellan dessa representativa lägen.
Robin Evans sista verk ger en välillustrerad bakgrund till den utveckling vi ser idag, där digitala redskap gjort det möjligt att gestalta och konstruera alltmer avancerad geometriskt baserad arkitektur, och ger på detta sätt en kulturhistorisk förståelse för dessa uttryck. Dessutom ger han många ingångar till vidare läsning inom detta fält, det enda man kan beklaga är att han gick bort för tidigt för att ge sin syn på utvecklingen som följde.
Leave a Reply